Vångas försvunna tyllhalskläde

Originalhalsklädet

För ett par år sedan skickade en god vän ett foto till mig. -Har du sett det här tyllhalsklädet från Vånga?, frågade hon. Jag hade aldrig stött på det tidigare och ingen verkade ha information om det. Sedan dess har det här halsklädet gäckat mig. Var sjutton finns originalet som är fotat på bilden?

Sedan gick en tid - tills alldeles nyligen. Då visade en arbetskamrat upp ett foto på sin dotter i Vångadräkt. Döm om min förvåning när jag ser att hon har precis ett sådant halskläde! En nysydd kopia alltså. Hennes halskläde måste jag såklart titta närmare på och jag stämde träff med kameran i högsta hugg.


Det visade sig att halsklädet besitter en mystisk historia. Fotot på originalet kom tydligen från en inventering av dräktdelar på Östergötlands hembygdsgårdar, som gjorts av Folkdansringens ungdomsring år 1991. Ett väldigt spännande arbete, för övrigt, som jag måste ta reda på mer om.

Halsklädet skulle ägas av Vånga hembygdsgård och inventeringsgruppen hade varit där och fotodokumenterat det och sett det med egna ögon. Ett spännande fynd, särskilt som det är väldigt likt det mer kända halskläde från Vånga, som idag används till Skedevidräkten. Ett syskonhalskläde så att säga.


Halsklädet som jag fått komma och fotografera hade sytts upp på Hemgårdens kurser i dräktsömnad. Hemgårdens folkdanslag i Norrköping har en beskrivning på broderiet till halsklädet, fick jag veta, vilket är väldigt värdefullt. Kontakta dem om du vill sy detta.

Men åter till originalet då. Tyvärr verkar det ha försvunnit från Vånga hembygdsgård! Dräktintresserade personer har tydligen frågat efter det och det är mystiskt nog puts väck. Har någon lånat det? Har det blivit undanstoppat alltför väl i gömmorna? 

När jag frågade på hembygdsgården berättade man att Länsmuséet i Linköping (Östergötlands museum) varit och hämtat några saker från hembygdsgården. Troligtvis inga dräktdelar, men ändå. Det är en liten möjlighet att det kan finnas där. Men ingen vet. Länsmuseet visade sig ha alla sina dräktdelar magasinerade och oåtkomliga så de kunde inte titta efter.



Det hade varit roligt med en datering av originalet. Just nu kan man bara leka med tanken. Är det ett 1800-talshalskläde som sitt syskonhalskläde?

Den som har upplysningar om halsklädet är varmt välkommen att höra av sig! 

Lite censur på ansiktet, men en flicka i sin Vångadräkt
med ett ovanligt och mystiskt halskläde.


Kommentarer