Vångabruden och några andra allmogebrudtolkningar som jag gjort


När folklivsforskaren och upptecknaren Nils Månsson Mandelgren reser genom Östergötland stannar han i Vånga, där han ritar av och beskriver en allmogebrud och ett bondbröllop år 1846. I Vånga höll man kvar de äldre brudtraditionerna. Typiskt för lantortens kronbröllop var den rika bröllopsståten. Inte sällan skulle ett bröllop vara i tre dagar enligt traditionen. 


Vångabruden i full ståt. Klänningen är en tolkning av Mandelgrens bild och är sydd av Tommy Olsson på 1990-talet och tillhör Folkungagillet. Kronan tillhör Vånga kyrka. Foto: Niclas Fasth


Den färggranna bruden kläddes på många håll av prästfrun dagen innan bröllopet, även i Vånga. Hon var rikt utsmyckad med allsköns dekorationer. Man hängde på henne bandrosor, silversaker, kedjor, galoner, silkespapper, fjädrar och allt som man tyckte var vackert. “Ju mera glittrande grannlåt man kan få inpassad i brudskruden, ju bättre är det”, skriver Mandelgren i sina anteckningar. Det sägs att bruden ibland fick sitta och sova fullt utpyntad, natten till sitt bröllop. Om det stämmer vet jag inte. 

Kronan skulle enligt traditionen vara fylld med blommor. Annars betydde det otur trodde den skockfulla allmogebefolkningen. 


”Vångabruden” tillsammans med andra dräktvarianter från Vånga. Kransen har här långa sidenband. Foto: Niclas Fasth


Tommy Olsson sydde under 1990-talet en tolkning av Vångabrudens klänning, som tillhör Folkungagillet i Linköping. Den hade legat orörd i några decennier, vilket jag tyckte vad synd. Jag lånade den för att göra ett försök att gestalta Vångabruden tillsammans med några vänner och en fotograf.

Min Vångabrud är inte en kopia av Mandelgrens skisser. Jag har till exempel inte fylld krona i min gestaltning och alla dekorationer har jag inte. Men jag har fått låna den riktiga brudkronan från Vånga kyrka - den som troligtvis förekommer på Mandelgrens bild.


Nils Månsson Mandelgrens skiss av en
Vångabrud 1846. En häftig brud, eller hur?


Allmogens färggranna kronbrudar fascinerar. Också tidigare har jag gjort några allmogebrudtolkningar som jag kan berätta om. 

Sommaren 2019 ingick “ett bondbröllop” i vår dansuppvisning med mitt folkdanslag Orgagillet. Koreograferad och berättad av Yvonne Eriksson. En riktigt tjusig uppvisning det året, med brudpolska och allt!

Något som var väldigt roligt var att få sy ett kattunförkläde till uppvisningen, av ett tyg som är ett reproduktionstyg från Hällestad, framtaget som ett jubileumstyg till Nordlek 1994. Egentligen tillhör det en mansväst. Mitt brudförkläde fick ”komma hem” till Hällestad kyrka i den här dansuppvisningen. 

Här dansas brudpolska vid Vånga hembygdsgård.

Just till dansuppvisningen har jag inte kyrkkrona
av praktiska skäl. Min brudkrona är gjord av en konservburk!

Eftersom jag arbetar inom Svenska kyrkan har jag också gjort ett par brudtolkningar som utställare i den årliga bröllopsmässan på Borgen i Norrköping. Svenska kyrkans monter har väckt uppmärksamhet med sin allmogebrud, där jag berättat om våra brudkronor, som fortfarande finns kvar att låna i kyrkorna, trots att många inte vet om att de finns.

Utanför Borgen. Foto: Malin Singelsö


Bröllopsmässa i Borgen 2019. Jag får hänga med
i ett syriskt folkdanslag som lär ut en bröllopsfestdans


Jag vill verkligen lyfta fram brudkronan som en vacker detalj till bröllopet, vare sig man vill bära en liten prinsesskrona eller en större krona. I kyrkorna finns alla varianter. Jag hoppas att fler upptäcker att kronorna finns att låna helt kostnadsfritt från kyrkan. De tillhör vårt gemensamma kulturarv!


Under bröllopsmässan i Borgen 2020 visar och
berättar jag om våra brudkronor
som finns i kyrkorna.

Kommentarer

Skicka en kommentar