#allafårvarakronbrud - min konservburkskrona

#allafårvarakronbrud är en kampanj på sociala medier, skapad av Blekingelivetsom i korthet går ut på att uppmuntra vem som än vill till att skapa sin folkliga brudkrona. Gjord av konservburk, plast eller traditionsenliga material. Du väljer själv. Poängen är en sorts frigörelse av de föreställningar som tidigare rådit kring kronbrudar. Ung och och oskuld skulle hon vara, men nuförtiden får vi alla välja! Man behöver inte vara på något särskilt sätt för att få bära krona.

Läs mer på Blekingelivets blogg eller sociala medier om deras statement - följ länken ovan.

Min konservburkskrona gjordes 2019 till en dansuppvisning. Egentligen är jag sugen på att bygga ut den lite mera.
Kronan blev fylld med blommor från trädgården och fick en krans med sidenband.


Min son Max provar konservburkskronan “in the making”. Spetsarna är senare nerböjda.
Min dåvarande make hjälpte mig att göra konservburkskronan eftersom han tyckte att det var ett toppenprojekt för sin Dremel.

Den är ju lite grovt skuren, men jaja… Den skulle bara beskådas på håll i en dansuppvisning.

Att bruden förr fyllde kronan var en viktig tradition i vissa områden. Man var mycket vidskeplig kring bröllopstraditionerna. Det skulle betyda otur om inte kronan var fylld med blommor och blader. I norra Östergötland var kronan alltid fylld, beskriver Nils Månsson Mandelgren.

En krans med sidenband för kronan att stå på hade jag sedan tidigare, då jag gjort kronbrudstolkningar på bröllopsmässan i Norrköping

Ett original vi inspirerades av.



Varm och svettig konservburksbrud efter dansuppvisning, med dotter.


Efter dansuppvisningen med Orgagillet på Löfstad slott.

Full fart i dansen



Det har varit väldigt roligt att se alla människors olika hemgjorda brudkronor. Kreativiteten har varit hög. Följ hashtagen #allafårvarakronbrud och se själv! Eller ännu bättre, gör din egen krona.


Kommentarer