Den stickade tröjan

I min bouppteckningsstudie (1760-1800 i Vånga och Risinge, Östergötland) hittar jag tämligen ofta "stickade" tröjor, nästan alltid i rött eller grönt. Främst rött. Det skulle vara jättefint att få tolka och sy en sådan, men det är inte så enkelt som man kan tro. Vad vi kallar “stickad tröja” idag verkar inte vara vad man kallade “stickad tröja” då, nämligen. Så hur såg då allmogens "stickade tröja" ut i norra Östergötland i slutet på 1700-talet?

Under senare delen av 1700-talet är det mycket vanligt att både kjolar och tröjor "stickas" i de finare klasserna. Vad gäller det borgerliga modet är det mycket känt vad det är för något, nämligen vad vi idag kallar ett “quiltat” plagg. Foder ”stickas” fast med en sticksöm.


Stickad tröja bevarad från Regna. En brudtröja. Ett väldigt modernt plagg under 1700-talet.



Närbild på stickningen.

Stickade (quiltade) plagg var populära och vanliga hos de högre klasserna. De ”stickade” tröjor som jag hittar i bouppteckningarna i Vånga och Risinge skulle kunna vara sådana vadderade tröjor. Samtidigt måste ju det som vi tänker på när vi säger "stickade tröjor" idag ha kommit i popularitet någon gång... men när? Vad menar man när man skriver i bouppteckningarna?


Det finns bara en stickad tröja bevarad från Östergötland, mig veterligen. Såhär ser den ut bakifrån. 

Och vad kallade man då stickade tröjor på den här tiden? Sådana som vi kallar stickade idag alltså. För sådana fanns väl? Jodå, visst fanns det stickade tröjor under 1700-talet, men det anses inte helt säkerställt att allmogen använde stickade tröjor ännu. Stickade tröjor stickades smått, smått i fina tillverkningataljéer och var dyra lyxprodukter. Ofta i fint stickat sidengarn, så kallade "nattröjor".


Isåfall kan istället "regarnströjan" i bouppteckningarna förvirrande nog, under slutet av 1700-talet, troligare vara en stickad tröja. Jag har skrivit om regarnströjan i ett tidigare inlägg.


Ett galet fint foder i tröjan, som jag också skulle kunna tänka mig som förklädestyg. Älskade kattuner!

Inte heller “nattröja” är en egentlig defintition på en stickad silkeströja, utan en nattröja kan även vara vävd. Vilket gör det rent allmänt väldigt svårt att forska på just stickning, när man ska leta i termer i historiska material. Vad menade man?


En annan känd stickad tröja under 1700-talet är “gotlandströjan” - ett tidigt exempel på professionaliserad handstickning i Sverige där allmogen hade lärts upp att sticka för avsalu. Dessa benämns just “Gottlands-tröjor” i bouppteckningarna och det lutar åt att man inte kallar dem “stickade tröjor” på den här tiden. De var dessutom väldigt populära. Om man söker efter “Gottlands-tröjor” i Kungliga bibliotekets tidningssök får man massor av träffar under hundra års tid, den första 1747, vilket är intressant. Det visar att de var väletablerade köpetröjor.


En enda "gotlandströja" har jag för övrigt hittat i bouppteckningarna i Risinge, och det var fråga om en herrgårdsdam.


Jag ser fram emot vidare forskning och diskussion. Det gäller att våga tolka, men att hålla sinnet öppet för att kunna ändra sin tolkning. Just termen ”stickning” är ju som jag har visat, lite lurigt.


Kommentarer