Nysydd doppåse till S:t Olai kyrka

Egentligen började det hela med att S:t Olofs församling ville ta fram ett eget tyg i S:t Olai kyrka, med tryck av symboler och detaljer från kyrkan. Tyget skulle vara lekfullt och modernt och användas i barnverksamheten. Exempelvis skulle sittkuddar sys till barnhörnan i kyrkan. En sydd orm, tipi-tält, dockor och liknande. En tanke var också att man skulle kunna sy doppresenter av tyget, som en gåva från församlingen till alla barn som döptes i kyrkan.

Doppåsen sydd av S:t Olai kyrkas egna tyg, med tryck av symboler och detaljer i kyrkan.
Foto: Matilda Eklöf

Två fantastiska Norrköpingsdesigners fick uppdraget att rita mönstret som skulle tryckas på tyget. De hade blivit väldigt uppmärksammade med sitt designföretag Edit och Björnen. De hade också tidigare gjort just tygtryck.

Karin Denfors och Johanna Nordung Omnell, designers.

Karin Denfors och Johanna Nordung Omnell blev intervjuade och filmade till lanseringen av tyget under Kulturnatten i Norrköping 2019. Filmen, där de själva berättar om projektet kan du se här! (Det är väl värt att se filmen om du är lite textilnörd.)

När det fina tyget var färdigt och levererat fick jag tanken att jag skulle vilja sy en doppåse av S:t Olai kyrkas eget tyg och sedan skänka till S:t Olai kyrka. Församlingen har flera fina, vita dopklänningar, som lånas ut kostnadsfritt till dopfamiljer, men en doppåse finns förstås inte.

De nya, fina tygerna visas upp i kyrkan under lanseringen på Kulturnatten 2019.

Egentligen trodde jag såklart inte att det skulle bli anstormning bland människor att få låna doppåsen i S:t Olai kyrka, även om det är meningen att man gärna får det om man vill. Syftet med doppåsen är dubbelt – nämligen också pedagogiskt. Att berätta om vårt kulturarv! Att det funnits traditioner innan den vanliga, vita dopklänningen slog igenom, verkar nästan vara bortglömt idag. Och idag är många nyfikna på våra äldre traditioner och vår historia och vill gärna återknyta till den.

Doppåsen lämnas över som en gåva till S:t Olai kyrka under en gudstjänst. Kaplanen Henning Plath tog emot doppåsen. Foto: Matilda Eklöf

S:t Olai kyrkas doppåse är alltså inte sydd efter gamla original, utan helt modern, men återknyter till äldre tradition. Den är lite mindre pyntad än originalen brukar vara, eftersom jag ville att tyget skulle prata för sig självt och att den skulle vara praktisk. Storleksmässigt är den sydd till ett större barn än vad som var brukligt förr och den har slitsar för armarna. De gamla originalen är pyttesmå eftersom man döpte barnen inom en vecka och man lindade också barnen på den tiden.

Jag får berätta några ord om doppåsen under gudstjänsten i S:t Olai kyrka. Foto: Matilda Eklöf

Jag påbörjade de första stygnen på doppåsen under Kulturnatten 2020, året efter att tyget lanserats. Jag stod i kyrkan vid ett ståbord och sydde och pratade med nyfikna människor som undrade vad det skulle bli. Jag berättade också om kyrkans historia och vi hade gjort en utställning i kyrkan. Det var en fantastisk Kulturnatt, som också var coronaanpassad då vi hade Öppet Hus i kyrkan där människor kom på ”drop-in”.  Max 50 personer samtidigt kunde vi ta in i lokalen. 

De första stygnen sys på doppåsen under Kulturnatten 2020. Jag är mitt kulturhistoriska jag "Sörgårds-Anna" i kyrkan och får svara på människors frågor om kyrkans historia.

Doppåsen togs emot som en gåva till kyrkan under en gudtjänst hösten 2021, då gudstjänster kunde hållas i kyrkan igen efter coronapandemin. Den blev uppmärksammad i Kyrkans Tidning, vilket är jätteroligt!

Notis i Kyrkans Tidning. 

Jag har också sytt en doppåse utifrån original i Vånga hembygdgård. Om du är nyfiken på att läsa om det projektet kan du klicka här!


Kommentarer